'Door er regelmatig samen over te praten wordt het makkelijker om in moeilijke situaties te reageren'

 

Trainingen en Workshops

Voor organisaties

De basis is op orde maar wie doet wat in jouw organisatie?

Hou het onderwerp levend

Een klacht, wat nu?

OR en de vertrouwenspersoon

Directie, toezichthouders en de vertrouwenspersoon

Voor vertrouwenspersonen 

Projectie en overdracht

Systemisch communiceren

Begeleide intervisie

Wil je meer weten? 

Projectie en overdracht

Als vertrouwenspersoon ben je jouw instrument. In deze workshop geven we je inzicht in de psychologische principes projectie en overdracht. 

Je raakt vertrouwd met deze principes door oefeningen waarbij je teruggaat in je eigen geschiedenis. En je wordt je bewust hoe deze mechanismen een rol kunnen spelen in je gesprekken met melders en leidinggevenden (en alle anderen met wie je gesprekken voert).

Hoe herken je ze en hoe kun je ze effectief gebruiken in je gesprek.

 

Systemisch communiceren

Iedereen hoort erbij, ieder heeft zijn plek in het systeem en er is een balans in geven en nemen. Dat zijn drie basisprincipes van systemisch werk. Maar voor een melder is er juist vaak iets mis met een of meer van deze principes. Hoe kun je daar vanuit een systemische kijk mee omgaan?

Doel van de workshop is om je vertrouwd te maken met de basisprincipes en je handvatten te bieden om ze in te zetten in het gesprek met je melder. Er wordt van je verwacht dat je inbreng hebt vanuit jouw levensverhaal.

 

Begeleide Intervisie

Wil je jullie intervisiegroep professioneel laten begeleiden?

Als je al jaren in het vak zit en je blinde vlekken hebt ontwikkeld, loont senioriteit in de begeleiding.

Als je start in dit werkgebied en nog weinig casuïstiek in te brengen hebt, helpt het dat je goed begeleid de eerste stappen zet.

Wij zijn ervaren in verschillende methoden van intervisie en zorgen voor de verdieping in het gesprek.

 

De basis op orde, maar wie doet wat?

Vertrouwenswerk vraagt inbedding in je organisatie. Helderheid in wat vertrouwenswerk inhoudt in de voorlichting aan medewerkers. Maar ook goede afspraken tussen de professionals die zich bezighouden met HR, governance, arbozorg. En wanneer raakt het vertrouwenswerk de OR of Raad van Toezicht?

 

Hou het onderwerp levend

Je hebt in je organisatie alles goed geregeld, maar het valt op dat de meldingsbereidheid laag is en dat het gesprek over omgangsvormen en integriteit maar moeizaam van de grond komt. Wat kun je doen?

 

Een klacht, wat nu?

In veel organisaties zien we vaak onbekendheid met regels en procedures als er een melding binnenkomt. Dan stijgt het ongemak: wie moet nu wat en hoe handelen we dit zo goed mogelijk af? We zijn een onafhankelijk vraagbaak en sparren met je over de ontstane situatie (acuut).

Als je preventief aan de slag wilt werken we samen met jou het beleid uit tot een praktische route conform wetgeving en verankerd in de organisatie.

 

OR en de vertrouwenspersoon

Het bevorderen van een prettige werkomgeving en werkomstandigheden is voor zowel OR als vertrouwenspersonen een belangrijk doel. In veel organisaties wordt daarom eens per jaar overleg gehouden met elkaar. Hoe kun je samen goed afstemmen in taken en verantwoordelijkheden? Wanneer zoek je de samenwerking op en op welke punten is het juist belangrijk om rolvast te zijn?

 

Directie, toezichthouders en de vertrouwenspersoon

Als directie ben je verantwoordelijk voor een gezonde, veilige werkomgeving waar iedereen prettig aan het werk is. De vertrouwenspersoon heeft ogen en oren op plekken waar het niet lekker loopt, maar is gebonden aan geheimhouding. Hoe geef je vorm aan het vertrouwenswerk? En wat doet de toezichthouder bij meldingen of klachten?

In deze workshop leren directies en toezichthouders optimaal gebruik te maken van vertrouwenswerk als radar in het netwerk van governance, integriteit en omgangsvormen.