Vertrouwenspersoon

We hebben ruim 25 jaar ervaring als extern vertrouwenspersoon.

 

 

Hoe werken wij als vertrouwenspersoon?

Elk goed gesprek start met luisteren. Wat is er aan de hand en wat wil je bereiken?

We nemen de mogelijkheden met je door zodat je kunt kiezen: wat werkt voor mij.

Soms helpt het alleen al om even tegen iemand aan te kunnen praten.

Misschien wil je je zorgen bij je organisatie bespreekbaar maken en oefenen we het gesprek.

En als je wilt kunnen we ook mee naar een gesprek, gewoon om erbij te zitten en met je mee te luisteren terwijl jij jouw gesprek voert.

Als je een klacht in wilt dienen staan we naast je en bespreken we de mogelijkheden.

 

Heb je als organisatie behoefte aan een vertrouwenspersoon?

We bieden intervisie en zijn sparringpartner bij complexe casuïstiek.  

We werken ook in samenwerking met de interne vertrouwenspersonen.

Wij verzorgen het jaarverslag Ongewenste omgangsvormen en integriteit en de presentatie daarvan aan OR en directie.

 

Integriteit

Wij zijn als vertrouwenspersoon ook gecertificeerd voor de behandeling van integriteitsmeldingen.

Medewerkers kunnen hun zorgen delen, wij staan de medewerkers bij om de meldingsprocedure te volgen.

 

Op 1 januari 2024 moet je de De Wet bescherming klokkenluiders hebben geïmplementeerd. Deze wet verplicht bedrijven met meer dan 50 werknemers om een intern meldkanaal te hebben op het gebied van ethische schendingen en misstanden. Ook moeten klokkenluiders beter beschermd worden. Deze Europese wetgeving geldt ook voor in USA beursgenoteerde bedrijven die in Europa werken. Als er een 'code of conduct', 'code of ethics' of een 'ethics compliance officer' is ingesteld vraagt dit vaak aanpassing aan de Nederlandse/Europese eisen.